Jaarverslag 2023: een nieuwe Pensioenwet, een nieuwe werkelijkheid

Gepubliceerd op: 27 maart 2024

Vandaag publiceert APG het jaarverslag 2023. Hierin blikken we als organisatie terug op een spannend jaar. Niet in de laatste plaats door het in werking treden van de nieuwe Pensioenwet (de Wet toekomst pensioenen, Wtp) op 1 juli 2023. Hiermee werd de overgang naar het vernieuwde stelsel officieel in gang gezet. In het jaarverslag lees je wat dat voor APG – en de fondsen waarvoor we werken – betekent en hoe we ons voorbereiden op een nieuwe werkelijkheid.

Een nieuwe werkelijkheid dus. Niet voor niets vormt dát het thema van het jaarverslag 2023. Want hoewel APG al enkele jaren bezig is met de voorbereidingen op de overstap naar een vernieuwd stelsel, kon met de invoering van de wet écht koers worden gezet richting 1 januari 2025: het moment waarop de eerste twee fondsen van APG (PPF APG en PWRI) over moeten gaan.

Annette Mosman, bestuursvoorzitter van APG, zegt hierover in het voorwoord van het verslag: “We hoefden niet langer te werken op basis van hypotheses waarop we ons in de drie jaar dat we ons al voorbereidden op het vernieuwde stelsel, baseerden. Vanaf 1 juli 2023 konden alle registers verder open. En sindsdien leggen we ons met nog meer focus en daadkracht toe op de megaklus die voor ons ligt.”

Veerkracht

Die ‘megaklus’, de transitie, vindt plaats terwijl het huidige stelsel op volle kracht draaiende wordt gehouden. “Dit vergt veel van onze organisatie, van onze mensen”, stelt Mosman. “Er is in 2023 een groot beroep gedaan op onze veerkracht. Dat zal in de komende jaren niet anders zijn. We moeten de komende tijd volop investeren in een succesvolle transitie van onze fondsen. Maar ook kijken naar de wereld erna: hoe ziet APG eruit als het stof is neergedaald?”

Focus

Maar 2023 was méér dan de nieuwe Pensioenwet alleen. Alle pensioenfondsen waarvoor we werken verhoogden in 2023 de pensioenen. Ook scherpte APG in 2023 zijn strategie aan, met daarin nog meer focus op onze pensioenfondsen. Om zo optimaal invulling te blijven geven aan de uitvoering van hun (beleggings)beleid. Bovendien zetten we belangrijke stappen in de verduurzaming van onze eigen bedrijfsvoering.

Interviews
In het verslag vind je uiteraard de resultaten en cijfers uit 2023 terug, maar ook nog talloze interviews met mensen van binnen en buiten APG, zoals Harmen van Wijnen, Ronald Wuijster, Tinka den Arend, Lisa Brüggen en Fieke van der Lecq.

Lees het hele jaarverslag hier of ga naar de speciale landingspagina.