Wat houdt pensioencommunicatie bij APG in?

U vindt het belangrijk dat uw deelnemers vertrouwen hebben in uw pensioenfonds. En dat u voldoet aan de eisen van toezichthouders. APG helpt u dit te realiseren met pensioencommunicatie op maat.

Voordelen van pensioencommunicatie bij APG

Ondersteuning werkgeverscommunicatie

Hoe ondersteunt u de pensioencommunicatie van de werkgevers die bij uw fonds zijn aangesloten? Werkgevers zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor uw deelnemers als het om pensioen gaat. Wij bieden graag de helpende hand, bijvoorbeeld door het verzorgen van presentaties voor hun werknemers en het leveren door het verzorgen van presentaties voor hun werknemers en het leveren van informatie voor intranet of nieuwsbrieven.

Corporate communicatie en reputatiemanagement

U vindt het belangrijk dat uw deelnemers vertrouwen hebben in hun pensioenfonds. Zeker in een periode waarin pensioenen onder druk staan. APG adviseert en ondersteunt u bij het ontwikkelen van een effectieve communicatiestrategie. Desgewenst voeren we de strategie ook voor u uit. Met behulp van multi-channel pensioencommunicatie, afgestemd op de doelgroep. Desgewenst kunnen we de woordvoering namens uw fonds en de contacten met de pers verzorgen.

Heldere pensioencommunicatie

U wilt investeren in het vertrouwen van uw deelnemers. En voldoen aan de eisen van toezichthouders. APG ondersteunt u hierbij met heldere pensioencommunicatie. Uw deelnemers verwachten heldere informatie over hun pensioen. Op het juiste moment en afgestemd op hun persoonlijke situatie. Daarnaast stellen toezichthouders steeds strengere eisen aan de communicatie van pensioenfondsen.

Ervaring in strategie en uitvoering

U heeft behoefte aan strategisch communicatieadvies. APG verzorgt namens zijn opdrachtgevers de pensioencommunicatie voor 4,5 miljoen deelnemers en gepensioneerden. We hebben jarenlange ervaring met strategisch communicatieadvies. En we beschikken over gekwalificeerde cross channel en cross media specialisten met kennis van de laatste ontwikkelingen op het gebied van pensioencommunicatie. 

Doelgroepgerichte pensioencommunicatie

Hoe bereikt u de verschillende doelgroepen? We ontwikkelen communicatieprogramma’s op maat. Bijvoorbeeld voor vrouwen die parttime werken en beperkt pensioen opbouwen of voor jongeren die starten met pensioen opbouwen. We werken met life events. Dat betekent dat we de juiste pensioeninformatie aanbieden op het juiste moment. Dat werkt bijzonder effectief.

Breed palet communicatiemiddelen

Hoe wilt u uw deelnemers benaderen? U kunt bij APG kiezen uit verschillende communicatiekanalen en een breed palet van communicatiemiddelen. Het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) is verplicht. Maar verder heeft u de keuze uit magazines, digitale nieuwsbrieven, voorlichting op locatie en social media. Evenals een persoonlijk digitaal dossier, waarbij deelnemers een geïntegreerd persoonlijk overzicht van pensioenaanspraken en aanvullende verzekeringen ontvangen. Om uw deelnemers optimaal te informeren, werken we met nieuwe communicatiemiddelen. Zoals een webcamgesprek waarbij deelnemers rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de klantenservice over hun persoonlijke pensioensituatie. Door de inzet van social media, internet en e-mail beperken we de kosten. Zoals de virtuele assistent die - 24 uur per dag - vragen van uw deelnemers rechtstreeks via de website beantwoordt. Tot volle tevredenheid van deelnemers blijkt uit onze metingen.

Kwalitatief en kwantitatief onderzoek

Vanzelfsprekend wilt u weten of uw pensioencommunicatie effectief is. En u wilt de garantie dat deze aan al uw doelstellingen voldoet. We meten regelmatig het pensioenbewustzijn en de tevredenheid van deelnemers en werkgevers over de communicatie van een fonds. Indien nodig stellen we de communicatie bij.