Deelnemers betrokken bij ontwikkeling nieuwe fondswebsites

Met onder andere elementen als Toekomstcheck: wat kost jouw leven later?

26 nov 2014 -

Om deelnemers goed te informeren over pensioen is een goede website essentieel. Deze kan aansluiten op de verwachtingen van de deelnemers, de mogelijkheden van deze tijd en de merkwaarden van het pensioenfonds. Onlangs hebben BPF Schoonmaak en bpfBOUW hun website op deze manier vernieuwd.

Deelnemer bezoekt minder dan 1 keer per jaar de website

Door de ontwikkelingen op het gebied van pensioencommunicatie wordt de overstap naar digitale communicatie nog makkelijker. De website kan en zal in de toekomst een nog prominentere rol gaan spelen. Het aandeel internetgebruikers dat een website via hun smartphone of tablet bekijkt groeit snel. Als pensioenfonds moet je hierop inspelen en de website responsive aanbieden. Daarbij komt de uitdaging dat deelnemers de website van hun pensioenfonds vaak minder dan één keer per jaar bezoeken. Hoe zorg je er dan toch voor dat zij eenvoudig de informatie vinden en goed kunnen vertalen naar hun eigen situatie?Wat kost jouw leven later? campagne bpfBOUW

Communicatie in stappen

Door deelnemers te betrekken bij de bouw van een nieuwe website, wordt duidelijk welke verwachtingen zij hebben. Deze verwachtingen staan centraal in het gehele ontwikkeltraject. Door middel van gebruikerstesten wordt gemonitord of we op de goede weg zijn en welke aanpassingen er nodig zijn. Daarnaast  was de nieuwe website voor de fondsen ook een aanleiding om te kijken of de huisstijl nog pasten bij hun merkwaarden en doelstellingen. De goede elementen zijn behouden, andere elementen werden gerevitaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van nieuwe iconen of steunkleuren. Ook de inhoud van een website is kritisch bekeken en verbeterd waar nodig. Het doel is om simpel, duidelijk en direct te communiceren, de kunst van het weglaten. Door gelaagd te communiceren biedt de eerste laag de belangrijkste informatie. Wil een gebruiker meer weten, dan kan hij doorklikken naar het tweede of zelfs derde niveau en bijvoorbeeld een brochure of het reglement raadplegen. Een voorbeeld van een onderdeel dat inspeelt op de wensen van de deelnemers is "Wat kost jouw leven later?". Daarmee worden bezoekers geholpen om in te schatten hoeveel pensioen ze later eigenlijk nodig hebben.

Gebruik van kennis en ervaring

"Een van onze krachten ligt in de multi-client aanpak die wij hanteren. Wij beginnen niet telkens op 0, maar wij gebruiken de kennis die we in andere projecten al hebben opgedaan. Hetzelfde geldt voor de techniek die wij ontwikkelen", vertelt Raoul Willms – manager marketing & communicatie. "Daar kan ieder fonds gebruik van maken. Zonder dat het zijn eigen uitstraling verliest. Want met beeld, design en teksten bouwen we aan de voorkant een etalage die past bij het fonds. Na BPF Schoonmaak en bpfBOUW hebben zich al andere fondsen gemeld voor een eigen nieuwe website. Een teken dat wij op het digitale vlak de goede stappen aan het zetten zijn."

Meer lezen:

Uw pensioenartikelen

inhoud

Reader uitleg | Deel uw reader

U bevindt zich op uw eigen reader-pagina waar u de voor u interessante artikelen kunt verzamelen en bewaren. U kunt inloggen zodat u deze reader overal kunt lezen. U bent nog niet ingelogd en daarom worden deze artikelen alleen in deze sessie bewaard.

Login met uw Twitter of uw Facebook of uw LinkedIn account

Print de reader inhoud